A Guidebook of Group Guidance Services with Role Play ContainsWelas Asih to Prevent Verbal Bullying

Authors

  • Septia Rahmawati Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Arbin Janu Setiyowati Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Nur Eva Universitas Negeri Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i4.660

Keywords:

Verbal Bullying, Role Play, Welas Asih

Abstract

The act of verbal bullying is a feeling harsh, the impacts can be generated such are problem of social, psychological and academic problems, from those impacts it is necessary to have a comprehensive prevention effort. This research and development seek to construct a group counselling guideline book using role-play techniques with welas asih to prevent verbal bullying in Junior High School (JHS). This study uses the ADDIE model research and development approach (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). Based on the results of the analysis of research data, validation of guidance and counselling material experts, validation of cultural experts, validation of learning media experts, and potential product users as well as effectiveness tests, it can be concluded that the group counselling guideline book use role play technique with welas asih to prevent verbal bullying in Junior High School (JHS) is in the very good category according to the aspects of product acceptability (accuracy, usability, convenience, and attractiveness). Based on the results of limited field tests, it shows that a group counselling guideline book using role-play techniques with welas asih is effective in preventing acts of verbal bullying in Junior High School (JHS).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adityo, W. (2012). Pemaknaan ilustrasi sampul buku ”Poconggg Juga Pocong” (Studi Semiotik Ilustrasi Sampul Buku ”Poconggg Juga Pocong” Pada ”Bukune”).

Arifin, Z. (2012). Model penelitian dan pengembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi, & Safruddin A.J, Cepi. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Atikah, J. F., & Wirastania, A. (2022). Efektivitas Teknik Role playing Dalam Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Bullying Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Surabaya. Efektor, 9(2), 264-271.

Azhar, A. N., Kusnawan, A., & Miharja, S. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 5(1), 1-20.

Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan. (2021). Framework Survei Karakter Asesmen Nasional 2021. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

BBC News Indonesia. (2023, Juli 3). Kasus Siswa Bakar Sekolah di Temanggung, Karena Diduga ‘sering dirundung’ – ‘Bullying di Indonesia sudah mengkhawatirkan’. Diakses dari https://www.bbc.com/indonesia/articles/cd1n7m1xezdo

Bhakti, C. P. (2015). Bimbingan Dan Konseling Komprehensif: Dari Paradigma Menuju Aksi. Jurnal Fokus Konseling, 1(2), 93-106. https://doi.org/10.52657/jfk.v1i2.96

Borualogo, I. S., Wahyudi, H., & Kusdiyati, S. (2020). Prediktor Perundungan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 8(1), 26-42. https://doi.org/10.22219/jipt.v8i1.9841

Dhamayanti, M. (2021). Bullying: Fenomena Gunung Es di Dunia Pendidikan. Sari Pediatri, 23(1), 67-74. http://dx.doi.org/10.14238/sp23.1.2021.67-74

Efianingrum, A. (2018). Membaca Realitas Bullying Di Sekolah: Tinjauan Multiperspektif Sosiologi. DIMENSIA: Jurnal Kajian Sosiologi, 7(2), 1-12. https://doi.org/10.21831/dimensia.v7i2.32584

Hariko, R., & Ifdil, I. (2017). Analisis kritik terhadap model KIPAS; Konseling intensif progresif adaptif struktur. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(2), 109-117.

Hidayati, F., Salma., & Suparno. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Empati Anak melalui Pendidikan Karakter Welas Asih Diri. Seminar Nasional dan Call for Paper “Membangun Sinergitas Keluarga dan Sekolah Menuju PAUD Berkualitas, 56–64.

Inzana, N., Maharani, D., Hardin, L., & Rahmawati, C. (2022). Sosialisasi Pembinaan Karakter Anti Perundungan Atau Bullying Terhadap Kalangan Remaja Di SMA Negeri 07 Bombana. Jurnal Abdi Masyarakat Ilmu Pemerintahan (JAMIN), 1(3), 106-114. https://doi.org/10.31764/jamin.v1i3.9155

Muharammah, N. W., Setiyowati, A. J., & Flurentin, E. (2022). Pengembangan" Perasaan Kita" sebagai Upaya Internalisasi Empati pada Siswa SMP. Buletin Konseling Inovatif, 1(2), 64-73.

Pendidikan, P. M., & Nomor, K. R. I. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 82 Tahun 2015 Tentang Pencegahan dan Penanggulangan Tindak Kekerasan di Lingkungan Satuan Pendidikan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Popytasari, H. (2021). Teknik Role Playing dalam Bimbingan dan Konseling untuk Perilaku Bullying di Sekolah Menengah. Jurnal Fokus Konseling, 7(2), 76-89.

Purnamasari, N. L. (2019). Metode addie pada pengembangan media interaktif adobe flash pada mata pelajaran tik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Sekolah Dasar, 5(1), 23-30. https://doi.org/10.29100/jpsd.v5i1.1530

Rachminingsih, I., & Sundari, Y. (2022). Analisis Gramatika Visual dalam Pemaknaan Potret Perempuan pada Sampul Majalah Mangle. ATRAT: Jurnal Seni Rupa, 10(3), 214-221.

Rahayu, B. A., & Permana, I. (2019). Bullying di sekolah: Kurangnya empati pelaku bullying dan pencegahan. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(3), 237-246.

Rahayu, T. (2019). Karakteristik Siswa Sekolah Dasar dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran. Misbahul Ulum (Jurnal Institusi), 1(2), 109-121.

Rahim, M., & Puluhulawa, M. (2019). Pengembangan panduan bimbingan dan konseling untuk mengembangkan kecerdasan sosial siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 4(2), 77–87.

Ramli, M., Hidayah, N., Eva, N., Hanafi, H., & Saputra, N. M. A. (2020). Pengembangan Kompetensi Bk Online Pada Guru Sekolah Menengah Atas Kota Malang. Prosiding Hapemas, 1(1), 496-509.

Riantika, E. (2020). Asuhan Keperawatan Komunitas Peer Bullying Education dalam Upaya Pencegahan dan Pengurangan Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas VII di SMP Siti Khadijah Padang. Doctoral Dissertation, Universitas Andalas.

Setiyawati, T. M. (2012). Efektivitas Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Role Playing Untuk Menangani Perilaku Bullying: Studi Kuasi Eksperimen terhadap Siswa Sekolah Dasar Laboratorium Percontohan UPI Bandung (Doctoral dissertation, Unipersitas Pendidikan Indonesia).

Sofa, A. N. (2022). Konseling Model Kipas (Konseling Intensif Progresif Adaptif Struktur). In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Malang (pp. 196-207).

Sujadi, E., & Wahab, M. (2017). Strategi Coping Korban Bullying. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 21-32.

Triyono, T. (2020). Strategi Konseling Online Sebagai Pendekatan Psikoedukasional untuk Kesejahteraan Mental Anak dan Remaja: Paradigma Preventif. In Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling, (107-112).

UNICEF. (2020). Perundungan di Indonesia : Fakta-fakta Kunci, Solusi, dan Rekomendasi. Indonesia: United Nations Children's Fund.

Waliyanti, E., Kamilah, F., & Fitriansyah, R. R. (2018). Fenomena perilaku bullying pada remaja di Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Keperawatan Indonesia [JIKI], 2(1), 50-64. https://doi.org/10.31000/jiki.v2i1.831

Wulandari, I., & Irmayanti, R. (2019). Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Role Playing Terhadap Perilaku Bullying Siswa SMA. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(4), 125-137. https://doi.org/10.22460/fokus.v2i4.5256

Wulandari, M. E. (2018). Perilaku Bullying Pada Anak Sekolah. Journal of Holistic and Traditional Medicine, 3(2), 265-269.

Downloads

Published

2023-08-08

How to Cite

Rahmawati, S., Setiyowati, A. J. ., & Eva, N. . (2023). A Guidebook of Group Guidance Services with Role Play ContainsWelas Asih to Prevent Verbal Bullying. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(4), 825–833. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i4.660