Kepribadian Pendidik Muslim Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam

Authors

  • Khoiruddin Khoiruddin Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan Indonesia
  • Salminawati . Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan Indonesia
  • Usiono Usiono Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i1.333

Keywords:

Personality of Muslim educators, Philosophy, Islamic Education

Abstract

This article examines the philosophical perspective of Islamic education on the personality of Muslim educators. This study is important considering that the concept of education in the Islamic world is influenced by a secular Western worldview. In fact, Muslims have a distinctive worldview derived from the Qur'an, hadith and ijtihad of the scholars. The research method uses literature study research, which is a series of activities related to the method of collecting library data, reading, analyzing and managing information obtained from various literacy sources. The results of the study obtained an explanation related to the concept of educators in the perspective of Islamic educational philosophy which is divided into five classifications based on sources from the Qur'an, Hadith, opinions of scholars and educational figures. It is hoped that researchers can then study and develop educators even better by adjusting to the current developments in information and communication technology or the times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Afif, A. (2021). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 107–130. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.392

Arif, M., & Sulistianah, S. (2019). Problems in 2013 Curriculum Implementation for Classroom Teachers in Madrasah Ibtidaiyah. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 6(1), 110–123. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v6i1.3916

Badri, K. N. bin Z. (2022). Balanced Education According to Imam Al-Zarnuji. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 3(2), 135–147. https://doi.org/10.31538/tijie.v3i2.177

Bhari, S. (2014). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Eka SB, B. T., & Baidlawie, M. H. (2018). Pendidik dalam Perspektif Pendidikan Islam. ALIKHTIBAR (Jurnal Ilmu Pendidikan), 5(2), 68–75.

Haris, A., & Siswopranoto, Mokh. F. (2022). Hakikat Pendidik dalam Pendidikan Islam. Ilmuna. Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam I, 4(1), 88–98. https://doi.org/10.54437/ilmuna.v4i1.440

Hartanto, R. S. W., & Dani, H. (2016). Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran dengan Software Autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1–6.

Hasanah, & Nasruddin, A. (2020). Pendidik dalam Perspektif Al-Quran. Al – Mabhats, 5(1), 1–18.

Hidayati, S., Rahmi, W., & Yasri, A. (2022). Pola Perilaku Guru Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Siswa di SMAN 8 MEDAN. Jurnal Informasi Keagamaan, Manajemen Dan Strategi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (IKaMaS), 2(2), 104–108.

Indonesia, P. R. UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. , 2 UU No. 20 Tahun 2003 § (2003).

Irawati, Setyaningsih, R., Rosyad, A. M., Juhji, & Herlinda, F. (2022). Hubungan Pendidik Dan Peserta Didik Perspektif Al-Quran. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(1), 388–409. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v8i1.230.

Ja’far. (2016). Falsafah Pendidikan Al Jam’iyatul Washliyah. Medan: Perdana Publishing.

Jafar. (2017). Al-Jam’iyatul Washliyah dan Problem Kepemimpinan Non Muslim dan Perempuan. Ahkam: Jurnal Ilmu Syariah, 17(2), 413–434.

Jumiati, J., & Kartiko, A. (2022). Pengaruh Self Efficacy dan Locus of Control Terhadap Kinerja Guru. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 1(1), 32–44.

Kurniawan, H., Al-Kattani, A. H., & Tamam, A. M. (2021). Konsepsi Manusia Seutuhnya Dalam Kitab al-Insan al-Kamil Karya Abdul Karim al-Jili. Rayah Al-Islam, 5(1), 1–20. https://doi.org/10.37274/rais.v5i1.384

Lailatilfadla, S., Akmalia, R., Hasri, R. K., Putri, E., & Situmorang, H. S. B. (2022). Pola Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Kepribadian Guru. Jurnal Informasi Keagamaan, Manajemen Dan Strategi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (IKaMaS), 2(1), 27–36.

Lailatul, M. (2018). Hakikat Pendidik dan Peserta Didik dalam Sejarah Islam dan Al-Quran. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(2), 1–23. https://doi.org/10.31219/osf.io/wpfus

Lubis, R. N. (2019). Implementation Of Personality Competence Of Islamic Religious Education Teachers In The Integrated Islamic Elementary School Syarif Ar-Rasyid Islamic School Medan Academic Year 2017/2018. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3(2), 135–145. https://doi.org/10.30821/ansiru.v3i2.5862

Ma’arif, M. A. (2017). Analisis Konsep Kompetensi Kepribadian Guru PAI Menurut Az-Zarnuji. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–60.

Monalisa, F. N., Akmalia, R., Harahap, A. S. S., & Aulia, P. F. (2022). Upaya Dalam Menumbuhkan Karakter Agamis Siswa Pada Bulan Suci Ramadhan Di Madrasah Tsanawiyyah Negeri Binjai. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 206–222.

Muhaimin, M. (1996). Strategi Belajar Mengajar dan Penerapannya dalam Pembelajaran PAI. Surabaya: Citra Media.

Puspananda, D. R. (2022). Studi Literatur: Komik Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Jurnal Pendidikan Edutama, 9(1), 51–60.

Putri, F. A., Bramasta, D., & Hawanti, S. (2020). Studi Literatur tentang Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran menggunakan Model Pembelajaran The Power of Two di SD. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 605–610.

Rahmadani. (2019). Pendidik dalam Perspektif al-Qur’an. Jurnal Sains Riset (JSR), 9(1), 17–25.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rasyidin, A. (2018). Falsafah Pendidikan Islami: Membangun Kerangka Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Praktik Pendidikan Islami. Bandung: Citapustaka media.

Saadah, R., & Asy’ari, H. (2022). Manajemen Sekolah Berbasis Pesantren Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(1), 1–11.

Sandria, A., Asy’ari, H., & Fatimah, F. S. (2022). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Berpusat pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri. At-Tadzkir: Islamic Education Journal, 1(1), 63–75.

Setiawan, H. R., & Harfiani, R. (2005). Manajemen Peserta Didik: (Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan. Medan: umsu press.

Sirojuddin, A., Amirullah, K., Rofiq, M. H., & Kartiko, A. (2022). Peran Sistem Informasi Manajemen dalam Pengambilan Keputusan di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Pacet Mojokerto. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 19–33. https://doi.org/10.37812/zahra.v3i1.395

Sirojuddin, A., Ashlahuddin, A., & Aprilianto, A. (2022a). Manajemen Kurikulum Terpadu Berbasis Multiple Intellegences di Pondok Pesantren. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i1.143

Sirojuddin, A., Ashlahuddin, A., & Aprilianto, A. (2022b). Manajemen Kurikulum Terpadu Berbasis Multiple Intellegences di Pondok Pesantren. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i1.143

Sukoyo, S., & Juhji, J. (2021). Interaksi Kompetensi Kepribadian Guru dengan Kepuasan Kerja. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 95–102. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v2i2.98

Sutrisno, S., & Nasucha, J. A. (2022). Islamic Religious Education Project-Based Learning Model to Improve Student Creativity. At-Tadzkir: Islamic Education Journal, 1(1), 13–22.

Suwanto, S., Putro, K. Z., & Tjahjono, A. (2019). Budaya Pendidikan Masyarakat Kelas Bawah (Studi Kasus Desa Kalak Kecamatan Donorojo Kabupaten Pacitan). STIE Widya Wiwaha.

Syarifuddin, H. (2003). Hakikat pendidik. Jurnal ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 5(1), 26–33.

Yani, M., Darussalamah, S., & Raya, T. (2021). Hakikat Guru dalam Pendidikan Islam. Sultra Educational Journal (Seduj), 1(2), 34–38.

Downloads

Published

2023-02-21

How to Cite

Khoiruddin, K., ., S., & Usiono, U. (2023). Kepribadian Pendidik Muslim Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 71–80. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i1.333