Model Kecakapan Intelektual dan Kecakapan Emosional Terhadap Keputusan Berpartisipasi Mahasiswa dalam Program MBKM Luar Negeri

Authors

  • Fatimah Sari Siregar Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Muhammad Shareza Hafiz Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Medan, Indonesia
  • Riyan Pradesyah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.228

Keywords:

Kecakapan Intelektual, Kecakapan Emosional, Keputusan, MBKM

Abstract

The development of students’ abilities to give birth to human resources, which have high competitiveness, is now being carried out. Therefore, now the government is trying to develop the teaching system in schools and campuses. One of the most popular campus programs is the MBKM abroad program, in this program, many students fail due to language unpreparedness, and intellectual, emotional and spiritual skills. This research uses a quantitative approach using the Smart PLS analysis tool. The data used amounted to 1,792 respondents. The results showed a significant influence of intellectual achievement on student participation in the MBKM Luar Negeri program. There is an influence of emotional skills on student participation in the MBKM Abroad program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fajry, R. L., & Wahyuni, F. T. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Partisipasi Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X di SMA Hidayatul Mustafidin Dawe Kudus Tahun Ajaran 2021 / 2022. 2(2), 74–87.

Fishbein, M. (2021). The Influence of Attitudes on Behavior. The Handbook of Attitudes, (January 2005), 187–236. https://doi.org/10.4324/9781410612823-13

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siswa SMAN di Kecamatan Kebon Jeruk. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 26–41. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i1.165

Herawaty, D. (2015). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Partisipasi Guru Matematika Dalam Forum Ilmiah. Jurnal Math Educator Nusantara, 1(1), 21–28.

Herawaty, D. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Partisipasi Guru dalam Forum Ilmiah, Keyakinan Diri (Self Efficacy), dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Matematika. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1), 71–85. https://doi.org/10.15642/jrpm.2016.1.1.71-85

Luan, J. J. S. A., & Blegur, J. (2019). Potret Kecerdasan Emosional Mahasiswa Pada Perkuliahan Seminar Pendidikan Jasmani. Sebatik, 23(1), 195–202. https://doi.org/10.46984/sebatik.v23i1.469

Masitah, W., & Rudi Setiawan, H. (2018). Upaya Meningkatkan Perkembangan Moral dan Sosial Emosional Anak Melalui Metode Pembiasaan Di Ra. Al-Hikmah. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 10(1), 174–187. https://doi.org/10.30596/intiqad.v10i1.1930

Muhmin, A. H. (2018). Pentingnya Pengembangan Soft Skills Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Forum Ilmiah Indonusa, 15(2), 330–338.

Munadi, M. (2019). Menyemai Demokrasi Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri (Studi Atas Pembelajaran Civic Education Di Iain Surakarta. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 31. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v9i2.7551

Munawar, W., Amin, M., Kurnia, T., Alhifni, A., & Akbar, A. (2021). Strategi Peningkatan Intensi Mahasiswa Ekonomi Syariah Dalam Partisipasi Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jurnal Syarikah, 7(2), 204–214.

Muttaqin, F. (2014). ANALISIS DAN DESAIN SISTEM INFORMASI BERBASIS KOMPUTER UNTUK PERSEDIAAN BARANG PADA TOKO BAHAN BANGUNAN (Studi Kasus pada UD. Sumber Bumi Subur). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 8(1), 79320.

Muttaqiyathun, A. (2009). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan intelektual dan kecerdasan spiritual terhadap kinerja dosen. Ekonimika-Bisnis, 395–408.

Nasution, M., & Sitepu, J. M. (2018). Dampak Pola Asuh Terhadap Perilaku Agresif Remaja Di Lingkungan X Kel Suka Maju Kec Medan Johor. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 10(1), 117–140. https://doi.org/10.30596/intiqad.v10i1.1927

Pratama, I. A., & Pasaribu, M. (2022). Upaya Meningkatkan Kualitas Minat Belajar Siswa Di Smpn 3 Tanjung Medan.

Putri, Y. S. (2016). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pt. Pln Persero Area Klaten. Jurnal Studi Manajemen Organisasi, 13(1), 88. https://doi.org/10.14710/jsmo.v13i1.13416

Rapika, S., & Sari, A. P. (2019). Pengaruh Kepribadian Dan Kemampuan Intelektual Terhadap Kompetensi Guru Di Smkn 3 Kota Bengkulu. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(2), 64–76. https://doi.org/10.33369/insight.12.2.64-76

Risma, D. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap. Fokus Ekonomi, 01(1), 86–97.

Sakti, P., Dwi Handoyo, R., & Wihadanto, A. (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Komitmen Organisasional dan Organizational Citizenship Behavior terhadap Kinerja. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 21(1), 60–68. https://doi.org/10.30596/jimb.v21i1.4149

Setyawati, A. (2022). Pengaruh Kecakapan Imajinasi dan Lisan Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 44. https://doi.org/10.29300/dibsa.v1i1.6533

Sitepu, J. M., & Janita, S. R. (2016). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Teknik Mozaik Di Raudhatul Athfal Nurul Huda Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 8(2), 73–83. https://doi.org/10.30596/intiqad.v8i2.729

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2022-12-24

How to Cite

Siregar, F. S. ., Hafiz, M. S. ., & Pradesyah, R. . (2022). Model Kecakapan Intelektual dan Kecakapan Emosional Terhadap Keputusan Berpartisipasi Mahasiswa dalam Program MBKM Luar Negeri . Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 183–193. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.228