Motif Mahasiswa Dalam Menggunakan Jasa Pembuat Skripsi di Perguruan Tinggi

Authors

  • Wulan Nur Ichwana Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan Indonesia
  • Syarbaini Saleh Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan Indonesia
  • Yummy Jumiati Marsa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i3.280

Keywords:

Students, Thesis Writing Services, Higher Education

Abstract

This study examines students' motivation to use the thesis service at university. This study uses a descriptive qualitative approach. The first instrument of this research was his 2017 - his 2018 students in two different universities in Medan, North Sumatra, a total of 10 students. As information from observations, interviews and documents to support this research. The data analysis method for this study consisted of three steps using the Miles and Huberman model: data reduction, data presentation, inference, and validation. Based on our findings: 1) Consumers over the age of 20 are made up of different ages and different exact science disciplines. Consumers are students at public, and private universities (2) Factors that motivate students to use the services of a thesis adviser include; a) lack of trust in dealing with thesis supervision, b) lack of communication between lecturers and students, c) cultivated habits that undermine independence in working on a thesis, and d) lack of interest in the subject of the degree program. Lack of information about enough knowledge about it, e) desperation because the title is often rejected by lecturers, f) unprofessional research that affects the delay in the dissertation preparation process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abshir, R. A., & Maloko, M. T. (2021). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Pengupahan Jasa Kerja Skripsi Secara Online. El-Iqthisady: Jurnal Hukum3,6673.https://journal3.uinalauddin.ac.id/index.php/iqthisadi/article/view/22362%0Ahttps://journal3.uinalauddin.ac.id/index.php/iqthisadi/article/download/22362/11759

Agus Sutriono, Asrianto Zainal, dan J. N. (2016). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Upah Jasa Pembuatan Karya Tulis (Skripsi) Studi Kasus Di Kecamatan Baruga Kota Kendari. 4(1), 1–23.

Amandus, H., Mawarni, D., Effendy, C., & Hasanbasri, M. (2018). “ Sulit bertemu dosen ” dan “ merasa ti dak memperoleh masukan ”: persepsi mahasiswa tentang sosok pembimbing skripsi “ Di ffi cult to meet supervisor ” and “ lack of feedbacks ”: student ’ s graduate program. Journal of Community Medicine and Public Health, 34(5), 248–253.

Ariyani, A., Yuliano, M., & Hasfi, N. (2013). Video Investigasi:“Menguak Joki Skripsi di Perguruan Tinggi di Semarang”. Interaksi Online, 1(3).

Baroroh, K. (2013). Faktor-Faktor Pendorong Mahasiswa Menggunakan Jasa Konsultan Skripsi Di Yogyakarta. Prosiding Seminar Nasional Dalam Rangka Dies Natalis Ke-48 Universitas Negeri Yogyakarta, 409–420. http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_335124262686.pdf

Cindiana, M. (2015). Perjokian Skripsi Dikalangan Mahasiswa Di Pacitan (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS AIRLANGGA).

Duna, L. Y. P., Yulianto, M., & Hasfi, N. (2013). Video Reportase Investigasi:“Menguak Joki Skripsi Di Perguruan Tinggi Di Semarang”. Interaksi Online, 1(3).

Fitryantica, A. (2018). Tinjauan yuridis tindak pidana pelaku perjokian karya ilmiah di perguruan tinggi menurut hukum positif dan hukum Islam (Bachelor's thesis, Fakultas Syariah dan Hukum UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Hakimi, D. M. (2017). Praktek Layanan Jasa Penulisan Skripsi Di Kota Yogyakarta Ditinjau Dari Perspektif Hukum Islam. 110265, 110493.

Magdalena, H. (2017). Strategi Meningkatkan Kualitas Bimbingan Skripsi Mahasiswa Strata Satu STMIK Atma Luhur. Jurnal Sisfokom (Sistem Informasi dan Komputer), 2(1), 1-9.

Mariamah, Faridah, F., Ratnah, & Suratman. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Mahasiswa STKIP Taman Siswa Bima Menggunakan Jasa Konsultan dalam Penyusunan Skripsi Tahun Akademik 2015. Jurnal PendidikanMIPA,6(2),121128.https://www.ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpm/article/view/45

Mujahidin, E. (2019). Model pembelajaran pengembangan kemampuan penulisan karya ilmiah bagi mahasiswa. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 326-336.

Palobo, M., dan Tembang, Y. (2019). Analisis Kesulitan Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013.

Putri, F. A. (2020). Analisis Perkembangan Seni Kreativitas Siswa Kelas Rendah Muhammadiyah Pajangan 2 Yogyakarta. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 3(1), 1-9.

Rasyida, S. N. (2019). Jual Beli Pembuat Skripsi Melalui Online Di Kota Malang (Kajian Perspektif Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Informasi Dan Transaksi Elektronik Dan Hukum Islam). Jual Beli Pembuat Skripsi Melalui Online Di Kota Malang (Kajian Perspektif Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 Tentang Informasi Dan Transaksi Elektronik Dan Hukum Islam), 3, 1–9.

Siswanto, I., & Sampurno, Y. G. (2015). Faktor-faktor penghambat pengerjaan tugas akhir skripsi mahasiswa Pendidikan Teknik Otomotif FT UNY. Jurnal Taman Vokasi, 3(1).

Suwita, F. S. (2020). Pengembangan Sistem Informasi Tugas Akhir dan Skripsi (SIMITA) di Universitas Komputer Indonesia (UNIKOM). Jurnal Teknologi dan Informasi, 10(1), 71-82.

Utama, J. P. (2013). Tindak Pidana Plagiarisme Jasa Pembuat Skripsi Sebagai Pelanggaran Hak Cipta. 2(3), 201–212.

W.Creswell, J. (2009). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed (Pustaka Pelajar).

Yusnaldi, E., Putri, F. A., & Iskandar, W. (2021). Analisis Program Pembelajaran Berbasis Higher Order Thinking Skills di MI At-Taqwa GUPPI Wojowalur Daerah Istimewa Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 97-120.

Downloads

Published

2023-01-04

How to Cite

Nur Ichwana, W., Saleh, S. ., & Marsa, Y. J. . (2023). Motif Mahasiswa Dalam Menggunakan Jasa Pembuat Skripsi di Perguruan Tinggi. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(3), 264–271. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i3.280