Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Pengembangan Aspek Spiritual Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB)

Authors

  • Aurista Sheftia Amertha Institut Pesantren KH.Abdul Chalim Pacet Mojokerto
  • Fina Surya Anggraini Institut Pesantren Kh. Abdul Chalim, Pacet Mojokerto Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31538/cjotl.v1i2.74

Keywords:

Learning Islamic Religious Education, Spiritual Aspects, Children with Special Needs

Abstract

Learning Islamic Religious Education is a compulsory subject in school institutions that contains the teaching of Islam, which involves students. The purpose of this study is to implement the rights of students with special needs in the realm of education, especially Islamic religious education. The research uses a qualitative approach with the type of case study research. Data analysis techniques include data collection, data presentation, and data verification. The results of the study show that: learning planning uses a learning implementation plan (RPP) and curriculum, learning implementation is carried out once a week, learning evaluation is carried out through assessment which aims to determine the ability level of students with special needs. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, N. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(286), 1–10. https://www.academia.edu/31661651/Mengenal_Anak_Berkebutuhan_Khusus

Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 55–65. https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12197

Arifin, Z. (2015). Evaluasi Pembelajaran Penulis. In Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Cahyono, G. (2019). Perencanaan Pembelajaran PAI Berbasis Media Visual Bagi Anak Tuna Rungu. IQRO: Journal of Islamic Education, 2(1), 81–98. https://doi.org/10.24256/iqro.v2i1.850

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511

Firmansyah, I., & Widuri, E. (2014). Subjective Well-Being Pada Guru Sekolah Luar Biasa (Slb). Empathy, 2(1), 1–8.

Gunawan, I. (2016). KUALITATIF Imam Gunawan. Pendidikan, 27. http://fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/12/3_Metpen-Kualitatif.pdf

Hanum, L. (2017). PEMBELAJARAN PAI BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 217–236. https://doi.org/10.14421/jpai.2014.112-05

Ichsan, M. (2016). Psikologi Pendidikan Dan Ilmu Mengajar. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 60. https://doi.org/10.22373/je.v2i1.691

Jaya, F. (2019). Buku Perencanaan Pembelajaran.pdf (hal. 1–141).

Kusnawan, A. (2010). Perencanaan Pendidikan Tinggi Dakwah Islam. Jurnal Ilmu Dakwah, 4(15), 899–920.

Maftuh, M. F. Z. (2017). Pendidikan Agama Islam. Banjarbaru: Grafika Wangi Kalimantan, 1–111.

Nazar. (2019). Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 4(2), 112–122. https://doi.org/10.32505/azkiya.v4i2.1191

PURA, R. M. S. (2017). Pendidikan Seni Musik Untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Luar Biasa Galuh Handayani. Jurnal Pendidikan …. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-sendratasik/article/view/21798

Purwanto, N. (2009). Evaluasi pembelajaran. In Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rohmah, M. S. (2011). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM SETTING PENDIDIKAN INKLUSI TESIS Diajukan untuk Memenuhi Salah Satu Syarat Memperoleh Gelar Magister dalam Ilmu Pendidikan Islam. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Sekolah Pasca Sarjana, 2010.

Sholiha, M., Hadi Sunaryo, H., Agus Priyono, A., & Fe, A. (2017). PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL DAN KECERDASAN SPIRITUAL TERHADAP KINERJA GURU SMP AN-NUR BULULAWANG-MALANG (Vol. 07).

Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). Emotional Spiritual Quotient (ESQ) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 77. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.156

Syafe’i, I. (2015). Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 6(November), 151–166.

Utami, L. K. D. (2018). Kecerdasan Spiritual Sebagai Indikator Pen- Gukuran Keberhasilan Pelaksanaan Pendidi-. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 5(1), 17–32.

Wirawan, C. (n.d.). Pendidikan agama islam.

Yantiek, E. (2014). Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual dan Perilaku Prososial Remaja. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(01), 22–31. https://doi.org/10.30996/persona.v3i01.366

Yuliatun, Y. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Melalui Pendidikan Agama. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1(1), 153. https://doi.org/10.21043/thufula.v1i1.4251

Downloads

Published

2022-01-20

How to Cite

Amertha, A. S., & Anggraini, F. S. (2022). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Pengembangan Aspek Spiritual Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB). Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(2), 150–158. https://doi.org/10.31538/cjotl.v1i2.74