Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Pengembangan Aspek Spiritual Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB)
DOI:
https://doi.org/10.31538/cjotl.v1i2.74Keywords:
Learning Islamic Religious Education, Spiritual Aspects, Children with Special NeedsAbstract
Learning Islamic Religious Education is a compulsory subject in school institutions that contains the teaching of Islam, which involves students. The purpose of this study is to implement the rights of students with special needs in the realm of education, especially Islamic religious education. The research uses a qualitative approach with the type of case study research. Data analysis techniques include data collection, data presentation, and data verification. The results of the study show that: learning planning uses a learning implementation plan (RPP) and curriculum, learning implementation is carried out once a week, learning evaluation is carried out through assessment which aims to determine the ability level of students with special needs.
Downloads
References
Abdullah, N. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(286), 1–10. https://www.academia.edu/31661651/Mengenal_Anak_Berkebutuhan_Khusus
Anggraeni, P., & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar, 6(2), 55–65. https://doi.org/10.24815/pear.v6i2.12197
Arifin, Z. (2015). Evaluasi Pembelajaran Penulis. In Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.
Cahyono, G. (2019). Perencanaan Pembelajaran PAI Berbasis Media Visual Bagi Anak Tuna Rungu. IQRO: Journal of Islamic Education, 2(1), 81–98. https://doi.org/10.24256/iqro.v2i1.850
Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35–52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511
Firmansyah, I., & Widuri, E. (2014). Subjective Well-Being Pada Guru Sekolah Luar Biasa (Slb). Empathy, 2(1), 1–8.
Gunawan, I. (2016). KUALITATIF Imam Gunawan. Pendidikan, 27. http://fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/12/3_Metpen-Kualitatif.pdf
Hanum, L. (2017). PEMBELAJARAN PAI BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 217–236. https://doi.org/10.14421/jpai.2014.112-05
Ichsan, M. (2016). Psikologi Pendidikan Dan Ilmu Mengajar. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 60. https://doi.org/10.22373/je.v2i1.691
Jaya, F. (2019). Buku Perencanaan Pembelajaran.pdf (hal. 1–141).
Kusnawan, A. (2010). Perencanaan Pendidikan Tinggi Dakwah Islam. Jurnal Ilmu Dakwah, 4(15), 899–920.
Maftuh, M. F. Z. (2017). Pendidikan Agama Islam. Banjarbaru: Grafika Wangi Kalimantan, 1–111.
Nazar. (2019). Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013. Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD, 4(2), 112–122. https://doi.org/10.32505/azkiya.v4i2.1191
PURA, R. M. S. (2017). Pendidikan Seni Musik Untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Luar Biasa Galuh Handayani. Jurnal Pendidikan …. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-sendratasik/article/view/21798
Purwanto, N. (2009). Evaluasi pembelajaran. In Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rohmah, M. S. (2011). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM SETTING PENDIDIKAN INKLUSI TESIS Diajukan untuk Memenuhi Salah Satu Syarat Memperoleh Gelar Magister dalam Ilmu Pendidikan Islam. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Sekolah Pasca Sarjana, 2010.
Sholiha, M., Hadi Sunaryo, H., Agus Priyono, A., & Fe, A. (2017). PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL DAN KECERDASAN SPIRITUAL TERHADAP KINERJA GURU SMP AN-NUR BULULAWANG-MALANG (Vol. 07).
Sulaiman, M., Al Hamdani, M. D., & Aziz, A. (2018). Emotional Spiritual Quotient (ESQ) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 77. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.156
Syafe’i, I. (2015). Tujuan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 6(November), 151–166.
Utami, L. K. D. (2018). Kecerdasan Spiritual Sebagai Indikator Pen- Gukuran Keberhasilan Pelaksanaan Pendidi-. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 5(1), 17–32.
Wirawan, C. (n.d.). Pendidikan agama islam.
Yantiek, E. (2014). Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual dan Perilaku Prososial Remaja. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(01), 22–31. https://doi.org/10.30996/persona.v3i01.366
Yuliatun, Y. (2018). Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Melalui Pendidikan Agama. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1(1), 153. https://doi.org/10.21043/thufula.v1i1.4251
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Aurista Sheftia, Fina Surya Anggraini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.